Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna 35000 bezoekers op de `kampeer & Caravan Jaarbeurs

Veel enthousiasme op eerste kampeerbeurs na de pandemie

Bijna 35000 bezoekers op de `kampeer & Caravan Jaarbeurs

Op zondagmiddag 9 oktober, 17 uur, klonk het eindsein van de van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, het eerste grote publieksevenement na het uitbreken van de coronapandemie in Utrecht. Bijna vijfendertig duizend bezoekers bezochten hét kampeerevent van Nederland, fors meer dan de organisatie zelf verwachtte.

 

"Na een wereldwijde pandemie is het onmogelijk in te schatten of mensen alweer de stap maken om een groot landelijk evenement te bezoeken”, stelt beursmanager Rachel Jankowsky. "Maar het aantal verkochte toegangskaarten en de positieve reacties van onze exposanten hebben al onze verwachtingen overtroffen.”

 

"Kamperen is booming”, vervolgt ze. "Daar heeft corona ook aan bijgedragen, omdat het eigenlijk de enige manier was om op vakantie te kunnen. De populariteit van kamperen zien we nu terug in het aantal verkochte entreekaarten: ruim 38 duizend stuks. Natuurlijk was het van tevoren lastig om in te schatten hoeveel mensen na de pandemie de beurs alweer zouden gaan bezoeken. Deze enorme toeloop hadden we niet verwacht”, aldus Jankowsky.

 

Leo Diepemaat, voorzitter van de branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie was positief verrast over de drukte op de beurs: "Geweldig om te zien dat we zoveel nieuwe kampeerders op de beurs konden begroeten. Jammer dat een aantal merken ontbrak, door leveringsproblemen als gevolg van de coronapandemie en de enorme vraag naar kampeermiddelen. Maar ik ben er trots op dat we tijdens deze succesvolle beurs de volle breedte van kamperen hebben kunnen laten zien, inclusief veelbelovende innovaties. Van tenten en daktenten tot vouwwagens, van caravans en campers tot voortenten en accessoires.”

 

Ook Patrick van der Burgh, verantwoordelijk voor de merken Knaus, Tabbert en Weinsberg sluit de beurs positief af: "Op onze stand heb ik niet gemerkt dat het minder druk was dan in 2019. Ik ben blij dat we weer een kampeerbeurs hebben kunnen neerzetten met vrolijke maar vooral ook serieuze bezoekers. Het is mij duidelijk dat de caravan weer herontdekt is en dat ons gasloze concept - de 100 procent elektrische caravan - aanslaat. Samen met onze dealers zijn we zeer tevreden met de behaalde resultaten.”

 

Maarten de Roos van Easy Caravaning blikt tevreden terug: "We hebben het ontzettend druk gehad. We zijn enorm verrast over de nog steeds toenemende aandacht voor onze Holtkamper tenttrailers en het cross-over concept TakeOff. Opvallend was het grote aantal startende kampeerders dat zich kwam oriënteren. En het bleef niet bij oriënteren alleen: commercieel gezien was de beurs een geweldig succes, waarbij we met onze merken zelfs nóg meer hebben verkocht dan op de drie dagen langer durende beurs in Düsseldorf, terwijl die nog beduidend meer bezoekers trekt”.

Trefwoorden: Kamperen, kampeer en caravan beurs

CELTH





||| Nieuws |||

28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...